Wat is de Cross- & Upselling Journey?
Bij onze Topklasse Cross- en Upsell Journeys zijn de stappen eenvoudiger dan bij acquisitie. Er is al een bestaande relatie waarop doorgeborduurd kan worden, tenzij je je werk niet goed hebt gedaan. Wellicht dat dan een Retentie Journey meer uitkomst biedt.
Voor een hoop B2B bedrijven is de gedachte dat dit vanzelf gaat door een goed contact met de klant te onderhouden. Dat klopt wanneer je 2 of 3 klanten hebt. In de praktijk is het natuurlijk anders, omdat je dan tientallen, honderden of zelfs duizenden klanten hebt.
In deze gevallen zijn specifieke Cross- en Upsell Journeys van groot belang. De basis van deze journeys zijn de klantwaarde en het klantprofiel. Je kunt werken met bijvoorbeeld een Goud/Zilver/Brons-indeling. Met deze indeling kan je jouw klanten blijven onderscheiden op grootte. Kleinere klanten hebben namelijk minder inspanning nodig dan grotere klanten.
Daarnaast kun je een profiel maken van elk segment in de Goud/Zilver/Brons-indeling. gouden klanten. Welke look-a-likes bevinden zich in het Goud en Zilver segment? En welke look-a-likes bevinden zich in het Zilver en Brons segment? Wanneer er in twee verschillende segmenten look-a-likes zijn, biedt dit een grotere conversie kans bij cross- en upselling.
Uiteraard gelden de basisprincipes (dit woord is klikbaar en gaat dus naar acquisitie journey pagina), die bij acquisitie journeys gelden, ook bij cross- en upselling journeys.
Hoofdstappen van een cross- en upsell journey
Touch
De touch-fase kan goed beginnen met een e-mail of een LinkedIn-bericht. In dit bericht/e-mail vraag je aandacht voor het specifieke cross- en upsell aanbod. De e-mail bevat dan een link naar een gepersonaliseerde landingspagina waarin je verteld wat het aanbod is en welke voordelen dit allemaal biedt.
tell
De fase van het vertellen van het aanbod is aangebroken. Dit kan door, in eerste instantie, een conversiegerichte landingspagina op te bouwen. Op basis van het gedrag op deze pagina kan daarna wel of niet worden overgegaan tot de sell-fase bij een online te kopen product. Indien het om een groter bedrag gaat met persoonlijke verkoop dan is een (online) afspraak een goede en logische vervolgstap.
sell
In deze fase gaat het opnieuw om het closen van de deal. Conversiepercentages zijn bij de Cross- en Upsell Journey hoger dan in de Acquisitie Journey, omdat de bestaande klantrelatie en daarmee het vertrouwen er al zijn.
Bekijk onze andere expertises:
De 5 Journey basisprincipes
De Cross- & Upselling Journey dient altijd aan 5 basisprincipes te doen:
- Logisch en consistent
- Binding opbouw
- Conversie focus
- Testen, testen, testen
- Personalisatie
Waarmee helpen de 5 basisprincipes jou?
- Logica en consistentie zijn erg belangrijk bij elk MKB-bedrijf om geloofwaardig en overtuigend over te komen, maar ontbreken vaak nog.
- Voordat je als bedrijf jouw product of dienst kan verkopen, moet je eerst een goede relatie opbouwen met de prospect aan wie je het verkopen wil (touch en tell)
- Conversie is het belangrijkste in de acquisitiefase. Hoe meer mensen je ‘aanraakt’ (touch), des te meer mensen je uiteindelijk kan converteren naar de tell-fase en de sell-fase
- Test altijd hypotheses middels A/B-testen
- Maak gebruik van personalisatie van gegevens. Dit zal de kans tot contactmomenten vergroten
Plan vrijblijvend jouw kennissessie
Wij ontzorgen je op het gebied van commerciële processen. Geautomatiseerde en slim ingerichte customer journeys zorgen voor gewenste bedrijfsresultaten op een efficiënte en effectieve manier.
Bij onze customer journeys richten we reeksen van interacties af op het behalen van jouw bedrijfsdoelen. Hierin staat data en automatisering centraal.
Plan vrijblijvend een kennissessie in om te kijken wat customer journeys jouw bedrijf kunnen opleveren. Wanneer komt de kennismaking je uit?