interview met arnout kelderman

K2 Marketing is opgericht door Arnout Kelderman met het idee om een eigen onderneming te starten. 

Arnout wilde dit graag doen op een vakgebied waar zijn interesse ligt. Zo heeft hij zich altijd al geïnteresseerd in data gedreven marketing. Daar wilde de oprichter het bedrijf graag op richten, om zo uiteindelijk andere ondernemingen te kunnen helpen. Data gedrevenheid is altijd de rode draad gebleven, ondanks dat er de afgelopen 10/15 jaar veel diverse technologie is bijgekomen als belangrijk onderdeel van K2 Marketing. 

Hieronder is een interview te lezen met Arnout Kelderman, oprichter van K2 Marketing. 

Hoelang bestaat K2 Marketing?

‘Pfoe, lastige vraag om te beantwoorden. Dat in mijn hoofd het idee echt aanwezig was is al sinds 2010 en in 2013 heb ik K2 Marketing officieel als bv ingeschreven bij de KVK. Maar toen was het eigenlijk alleen ik met een KVK inschrijving. Vanaf het moment dat ik er met meerdere mensen mee bezig was vind ik de start van K2 Marketing; dat was op 1 januari 2016.’ 

Wat is jouw taak binnen K2 Marketing?

‘Ik ben verantwoordelijk voor de acquisitie en in de markt zetten van K2 en de financiële zaken; zorgen dat het factureren en de boekhouding op orde is. Op dit moment ben ik niet meer zelf bezig met data gedreven marketing. Laatst zag ik op LinkedIn wat voorbij komen: ik weet niet of je nou nog moet spreken van een Chief Marketing Officer, maar dat je misschien maar van een Chief Sales Officer moet spreken. Wat ik hiermee bedoel is dat de  marketing op zichzelf continu aan het veranderen is. Zelf vind ik dat marketing tot resultaten moet drijven. En er is altijd in organisaties een indruk geweest dat marketing geld kost; denk aan een aparte marketing/sales afdeling. Sales kijkt altijd naar marketing zo van die maken een website en houden de sociale kanalen bij, maar wij van sales doen het echte werk, wij halen de klanten binnen. Ik vind dat marketing en sales één geheel is. Ik vind dat marketing en sales staat voor commercie en dat hoort bij elkaar. Op deze manier ben ik dan wel nog steeds bezig met beide en daardoor ben ik bezig met hetgeen wat er toe doet.’

Hoe zou jij je werkwijze beschrijven?

‘De werkwijze in de basis gaat echt over het opbouwen van relaties, binnenhalen van nieuwe klanten en het ontwikkelen van relaties. Je haalt klanten binnen omdat je toegevoegde waarde kan bieden en dat je die boodschap ook echt kan overbrengen. Er zijn twee groepen leads vind ik: de eerste groep is de organisatie die acuut op zoek is en ook echt een uitdaging/probleem heeft en heel blij is dat we met elkaar in gesprek zijn. De tweede groep zijn organisaties die al bij een andere partner zitten, maar daar niet blij mee zijn. Vaak duurt het wat langer om deze klant binnen te halen en een relatie met ze op te bouwen. Je moet ze namelijk bewijzen dat K2 Marketing wel van toegevoegde waarde voor ze zal zijn en ze moeten zeker weten dat ze de overstap willen maken. Het blijft natuurlijk mensenwerk en als ze een relatie willen verbreken met een andere partner kost dat tijd. Als ze een nieuwe relatie aan willen gaan kost dat ook tijd. De eerste groep gaat altijd snel, tweede groep kan soms echt maanden tot jaren duren. 

Ik heb geleerd dat één van de belangrijkste dingen is dat er altijd kansen zijn en als het de eerste keer niet lukt betekent het niet dat het nooit een klant zou kunnen worden.’

Als de klant eenmaal binnen is, hoe zorg je ervoor dat de klant tevreden blijft?

‘In de eerste plaats gaat het er natuurlijk om dat ze impact maken in de markt; bijvoorbeeld met het vergroten van naamsbekendheid en het genereren van nieuwe leads met de lead generation. Onze kracht is dat wij gefocust zijn om de resultaten te leveren en te zorgen dat men daar tevreden over is. Ook vinden wij het belangrijk dat we de klant goed meenemen in wat we doen en wat het oplevert voor de klant en welke lessen er geleerd worden; wat werkt wel en wat werkt niet bij hun specifieke proposities/doelgroep. Ook vinden wij het belangrijk dat we het echt samen met de klant doen en dat we de verantwoordelijkheid voelen als er niet genoeg resultaten zijn opgeleverd. Daar balen wij dan ook echt van. Wij vinden het belangrijk dat de klant ziet dat we wel echt een businesspartner zijn en niet de klant/leverancier relatie hebben, hier kunnen wel nog echt in groeien. Relaties bouwen is ook erg belangrijk, wij werken graag aan ons relatiebeheer en vinden het ook erg belangrijk dat we niet alles online doen maar ook fysiek langs gaan.’

Waar ben je het meest trots op?

‘Voor mij echt zonder twijfel het team wat we nu hebben, ik ben daar echt trots op want alleen met een goed team kun je groeien. 

Je kunt allemaal wel goede tools gebruiken en goed CRM systeem hebben en dat is allemaal ook belangrijk en dat draagt ook echt mee aan succes, maar echt het allerbelangrijkste is dat je een goed team hebt met een goede teamspirit. 

Dus het team wat nu staat en wat het afgelopen jaar tot stand is gekomen. Daar ben ik echt het meest trots op.’ 

 

Analyse en inventarisatie

SEO Geoptimaliseerd

omzetgroei

Analyse en inventarisatie

SEO Geoptimaliseerd

omzetgroei