De consument is aan zet, maar de data nog meer…

De consument is aan zet, maar de data nog meer…

Organisaties die gebruikmaken van e-commerce platformen kunnen veel nieuwe businesskansen creëren door de integratie van deze platformen met marketing automation oplossingen. Door de toenemende hoeveelheid data van consumenten leer je hen immers nog beter kennen. Wat is er aan de hand?

Erik van der Pasch

Managing Partner | Customer Success

De consument is aan zet

Tegenwoordig loop je de bouwmarkt in om op een digitaal scherm zelf je raamdecoratie te bestellen. Of je krijgt een prachtige ‘configurator’ aangereikt op je laptop waarmee je zelf je keuken samenstelt. Ook het gemak van standaard producten bestellen via internet is gemeengoed geworden. Op al die plekken waar miljoenen transacties tegenwoordig digitaal gedaan worden kunnen extra businesskansen ontstaan. Op voorwaarde dat de verkregen data intelligent benut worden.

wordt er optimaal geprofiteerd van de data in e-commerce platformen?

Organisaties waar je online kunt bestellen (de internetwinkels) maken gebruik van bekende e-commerce systemen zoals Lightspeed,  Shopware en Magento2. Ze zijn allemaal gericht op het stimuleren van de klantervaring: als het er aantrekkelijk uitziet dan verdwijnen vele producten in het winkelwagentje. De transactie is gedaan en binnenkort staat er weer een bestelbusje voor de deur…

de gap tussen logistieke- en marketingafdelingen

De transactionele data bevat een schat aan informatie die lang niet altijd wordt ingezet voor slimme  vervolgacties. De data blijft in het bezit van de logistieke afdeling en wordt niet, of onvoldoende, voor commerciële doeleinden ingezet. De marketingafdeling heeft er geen toegang tot.

 De grotere internetshops die begrijpen dat samenspel tussen transactionele data en marketing meestal wel. Als je daar een wasmachine online bestelt, dan krijg je bijvoorbeeld een week later een aanbieding van goedkope wasmiddelen. Ze zijn goed in geautomatiseerde cross- en upselling en ‘if-then-that’ scenario’s: als je dit vandaag bestelt, dan ontvang je morgen een review of je tevreden bent.

data is business

Als marketingafdelingen in staat zijn om alle transactionele data effectief in te zetten ontstaan er enorm veel extra businesskansen. Je kunt er namelijk zeer gerichte e-mailcampagnes mee uitvoeren. En hoe gerichter, hoe goedkoper want je verspilt geen kostbaar marketinggeld aan klanten waar de boodschap niet relevant voor is. Massacommunicatie, het schieten met hagel in de hoop iemand te raken, is in een digitale wereld niet meer nodig.

Alleen zul je wel kennis moeten hebben hoe je de data van individuele klanten classificeert. Welke labels zijn er bijvoorbeeld te hangen aan zijn of haar interessegebieden? Hoe waardevol is deze klant als het gaat om jaarlijkse omzet? Zijn het vooral mannen of vrouwen die een bepaald product aankopen? Classificeren is overigens een specialisme waar we ook graag bij helpen.

een voorbeeld vanuit de praktijk

Voor een klant van ons zijn we een spaarsysteem aan het opzetten. Als iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief, op een bepaalde pagina klikt, langdurig kijkt naar een bepaalde aanbieding of een bepaalde bestelgrootte behaald, dan worden er kortingspunten gegeven. De klant profiteert hiervan en deze B2C organisatie weet daardoor precies wie de belangrijkste klanten zijn.

De koppeling tussen Marketing automation en e-commerce platformen

De data is aan zet en levert business op. Maar er moet wel iets voor gedaan worden om er optimaal van te profiteren. Er zal een koppeling moeten zijn tussen marketing automation (voor gepersonaliseerde relevante campagnes op vooraf bepaalde doelgroepen) en e-commerceplatformen zoals Lightspeed,  Shopware en Magento2 (de webshops waar de bestellingen gedaan worden).

De koppeling met ons marketing automation platform Mautic met Lightspeed is volledig geïmplementeerd. Voor andere e-commerce platformen hebben we ervaren data consultants en technische specialisten in huis om dit te realiseren. (Shopware en Magento2 zijn in ontwikkeling, het koppelen van data blijft overigens altijd maatwerk).

Samen naar nog betere klantervaringen

Naast het maken van data koppelingen zorgen we er ook voor dat bijvoorbeeld een ‘bedank e-mail’ er aantrekkelijk uitziet waarin iemand een bestelling op de webshop heeft geplaatst, een configurator heeft geïnstalleerd of een review heeft gegeven. Het zijn slechts voorbeelden van een nog betere klantervaring die door de data mogelijk wordt gemaakt.

Datagedreven marketing noemen we dat… 

 

Kunnen we jouw business ook vooruit helpen?

Erik persoonlijk spreken? Klik dan hier voor zijn LinkedIn gegevens of neem contact met ons op.

Erik van der Pasch - K2 Marketing
 
   

Plan vrijblijvend jouw kennissessie

Wij ontzorgen je op het gebied van commerciële processen. Geautomatiseerde en slim ingerichte customer journeys zorgen voor gewenste bedrijfsresultaten op een efficiënte en effectieve manier.

Bij onze customer journeys richten we reeksen van interacties af op het behalen van jouw bedrijfsdoelen. Hierin staat data en automatisering centraal.

Plan vrijblijvend een kennissessie in om te kijken wat customer journeys jouw bedrijf kunnen opleveren. Wanneer komt de kennismaking je uit?

Waarom K2

Onze Expertise

Acquisitie

Haal meer en betere klanten binnen via een altijd draaiende acquisitie Journey.

Cross- & Upselling

Bedien bestaande klanten optimaal met goed matchende aanbiedingen.

Retentie

Houd je klanten binnenboord. De inzet van data en slimme automatisering zorgen ervoor dat klanten langer bij jou blijven.

Recruitment & Detachering

Selecteer en benader de juiste personen in de markt om personeel te vinden of te detacheren.

Automatisering

Onze versie van Mautic (K2 MAC) maakt maatwerk Journeys automatiseren mogelijk. Van acquisitie tot en met nieuw talent vinden.

.

Nieuwsbrief

Stay in Touch

Trots op onze opdrachtgevers